17 grudnia 2025 roku odbyła się I Studencka Turystyczna Sesja Tematyczna „Homo Viator. Człowiek w drodze”, przygotowana przez Studenckie Koło Naukowe Turystyki. Wydarzenie stanowiło platformę analizy różnych wymiarów podróżowania, podzieloną na trzy panele: relację turysty z przestrzenią, ekologiczne aspekty wędrówki oraz nowoczesne trendy w branży. Prelekcje wygłosili studenci kierunku Turystyka i rekreacja, przygotowani pod merytorycznym nadzorem kadry naukowej z Katedry Turystyki i Rekreacji. Organizatorom zależało na tym, aby wydarzenie stało się przestrzenią międzydyscyplinarnej dyskusji akademickiej skupionej wokół postaci człowieka jako podróżnika.
Piotr Trafalski, student II roku turystyki i rekreacji, studia stacjonarne (opiekun merytoryczny dr hab. Armin Mikos von Rohrscheidt, prof. UZ) zaprezentował referat pt. Rola osobistego doświadczenia i narracji turystycznej w budowaniu własnej biografii podróżnika, w trakcie którego omówił problematykę transformacji osobistych przeżyć z podróży w spójne narracje udostępniane publicznie. Analizując proces selekcji wspomnień, które stają się fundamentem biografii podróżnika, podkreślił, że opowiadanie o drodze to świadoma strategia nadawania znaczeń, a nie jedynie odtwarzanie faktów. Ważnym elementem rozważań była rola mediów społecznościowych interpretowanych jako aktywne narzędzia kreowania opowieści i budowania relacji z odbiorcami, a nie tylko platformy do archiwizacji zdjęć.
Zuzanna Dymaczewska-Winkler, studentka II roku turystyki i rekreacji, studia stacjonarne (opiekun merytoryczny dr hab. Armin Mikos von Rohrscheidt, prof. UZ) podjęła rozważania na temat tego, Dlaczego ludzie wracają do pieszych wędrówek mimo dostępnej technologii i transportu?. W tym ujęciu wędrowanie potraktowano jako specyficzną formę turystyki, w której świadomie zrezygnowano z wygód na rzecz fizycznego wysiłku i celowego zmęczenia. Pani Zuzanna podkreśliła kluczowe znaczenie detoksu cyfrowego, wskazując, jak ograniczenie bodźców technologicznych sprzyja głębokiej refleksji oraz stymuluje procesy redukcji stresu. Istotnym elementem prezentacji było zestawienie narracji wędrowca z postawą typowego turysty – zaakcentowano tu zmianę paradygmatu z samego „oglądania” na autentyczne „bycie” w drodze.
Kamil Detyna, student II roku turystyki i rekreacji, studia niestacjonarne (opiekun merytoryczny dr hab. Armin Mikos von Rohrscheidt, prof. UZ) przedstawił referat pt. Subiektywne poziomy tworzenia turystycznej biografii. Omówił rolę turystyki kulturowej jako narzędzia do tworzenia życiowej historii podróżnika. Podczas prelekcji zaprezentował koncepcję pięciu poziomów wejścia w podróż, wyjaśniając, jak dzięki interpretacji dziedzictwa można przejść od zwykłego gromadzenia faktów do głębokiego przeżywania wartości. Wyjaśnił, w jaki sposób najwyższe stadia podróży prowadzą do całkowitej zmiany postrzegania świata. Przedstawił również konkretne metody pracy z turystą, takie jak storytelling czy questing, jednocześnie wskazując na negatywne zjawiska dysneizacji i komodyfikacji, które niszczą autentyczność doświadczenia.
Klaudia Lewandowska studentka III roku turystyki i rekreacji, studia stacjonarne (opiekun dr Paweł Czechowski) przedstawiła referat pt. Uloterapia w krajobrazie turystycznym województwa lubuskiego, w trakcie którego omówiła wpływ wielowymiarowego krajobrazu na jego wykorzystanie w turystyce, podkreślając rolę zmysłów w budowaniu terapeutycznej wartości podróży. Skupiła się na analizie składowych krajobrazu, co pozwoliło jej na wskazanie nowych obszarów aktywności turystycznej. Autorka przypomniała długą historię apiterapii, kontrastując ją z uloterapią, którą stanowi wciąż nieodkryte „novum”. W części badawczej podjęła próbę zdefiniowania walorów zdrowotnych tej metody oraz zestawiła je z aktualnym stanem gospodarki pszczelarskiej na ziemi lubuskiej. Prezentacja zakończyła się wnioskiem, że potencjał lubuskich pasiek pozostaje w dużej mierze niewykorzystany pod kątem uloterapii, a sama obecność pszczół nie gwarantuje istnienia gotowej oferty turystycznej.
Kamil Detyna, student II roku turystyki i rekreacji, studia niestacjonarne (opiekun dr Paweł Czechowski) zadał kontrowersyjne pytanie, czy Jesteśmy skazani na zagładę, czyli o tym dlaczego powinniśmy wyginąć i dać wreszcie odetchnąć planecie. W swoim wystąpieniu postawił tezę o nieuchronnej katastrofie ekologicznej wynikającej z destrukcyjnego wpływu człowieka na ekosystem planety. Skupił się na krytycznej ocenie turystyki masowej, wykazując jej znaczący udział w globalnej emisji gazów cieplarnianych. Wskazał także na degradację środowiska, nadmierną eksploatację zasobów oraz zanieczyszczenie jako główne zagrożenia płynące z tej gałęzi gospodarki. Podkreślił pryzmat podziałów majątkowych, zauważając, że zaledwie jeden procent najbogatszych odpowiada za emisję CO2 na poziomie generowanym przez dwie trzecie ludzkości. Na koniec Pan Kamil przedstawił alternatywne rozwiązania w postaci turystyki odpowiedzialnej, która koncentruje się na poszanowaniu przyrody i lokalnej kultury.
Kacper Kowalski, student II roku turystyki i rekreacji, studia stacjonarne (opiekunka dr Agnieszka Gandecka) skoncentrował się na temacie Turystyka 4.0: Rola nowoczesnych technologii w kreowaniu doświadczeń, ochronie zabytków i przeciwdziałaniu wykluczeniu. W swoim wystąpieniu poddał analizie rzeczywistość wirtualną (VR) nie tylko jako technologiczną innowację, ale przede wszystkim jako narzędzie oferujące konkretne rozwiązania dla współczesnych problemów turystyki. Swój wywód wsparł na trzech aspektach. W pierwszej kolejności omówił znaczenie VR w marketingu i biznesie, posługując się modelem „Try before you fly”. Wyjaśnił, w jaki sposób wirtualne spacery ułatwiają proces decyzyjny klientów i dlaczego mogą stanowić przyszłość biur podróży. W drugiej części skupił się na ochronie dziedzictwa i zrównoważonym rozwoju, prezentując VR jako skuteczną odpowiedź na problem overtourismu. Wskazał, że technologia ta pozwala na eksplorację wrażliwych ekosystemów i zabytków bez ich fizycznego obciążania, a także umożliwia cyfrową rekonstrukcję zniszczonych obiektów. Na koniec Pan Kacper podkreślił perspektywę społeczną, wykazując, jak rzeczywistość wirtualna przeciwdziała wykluczeniu w turystyce, otwierając świat przed seniorami oraz osobami z niepełnosprawnościami.
Kamil Detyna, student II roku turystyki i rekreacji, studia niestacjonarne (opiekunka dr Agnieszka Gandecka) podjął rozważania pt. Przyszłość jest teraz… czy aby na pewno? W swoim wystąpieniu dokonał analizy roli nowoczesnych technologii w dobie powszechnej cyfryzacji, sztucznej inteligencji oraz rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej (AI, VR, AR). Postawił on fundamentalne pytania o stopień naszego przyszłego uzależnienia od cyfrowych innowacji, przedstawiając wizje przyszłości inspirowane popularnymi uniwersami science-fiction, takimi jak Star Trek, Altered Carbon czy Matrix. Pan Kamil poddał pod rozwagę to, który model przyszłości zostanie zrealizowany oraz w jaki sposób przełoży się to na funkcjonowanie turystyki i codzienne wybory podróżujących.
Milena Amrogowicz, studentka II roku turystyki i rekreacji, studia stacjonarne (opiekunka dr Agnieszka Gandecka) przedstawiła prezentację pt. Wolniej znaczy lepiej. Jak slow travel wydłuża i wzbogaca nasze życie. W swoim wystąpieniu skoncentrowała się na analizie fenomenu wellness travel, przedstawiając go jako świadomą strategię ukierunkowaną na poprawę kondycji fizycznej i psychicznej. W pierwszej części prelekcji zdefiniowała kluczowe pojęcia nowoczesnej turystyki, takie jak slow travel oraz mindful travel, wskazując na ich punkty wspólne. Dalsza część prezentacji miała charakter praktyczny: Pani Milena omówiła metody uprawiania turystyki wellness oraz przedstawiła strategie pozwalające na maksymalizację korzyści płynących z wyjazdu. Szczególną uwagę poświęciła roli dziennika i aparatu fotograficznego jako narzędzi służących pogłębianiu refleksji. W podsumowaniu zaprezentowała katalog korzyści wynikających z wdrażania zasad slow travel i turystyki wellness w życie.
Wszystkim prelegentom oraz ich opiekunom merytorycznym składamy podziękowania za profesjonalne przygotowanie wystąpień, zaś uczestnikom dziękujemy za aktywny udział w debacie. Owocny przebieg tegorocznej edycji stanowi doskonały fundament pod kontynuację tego przedsięwzięcia. Już teraz z satysfakcją zapraszamy do udziału w przyszłorocznej odsłonie sesji.
#Niech wędrówka trwa!


