Publikacje z zakresu wychowania fizycznego

Józef Tatarczuk

Metodyka wychowania fizycznego. Zagadnienia wybrane

tatarczuk_metody.jpg

Niniejszy podręcznik adresuję do studentów kształcących się w uczelniach przygotowujących nauczycieli wychowania fizycznego oraz do czynnych zawodowo nauczycieli pracujących w placówkach oświatowo-wychowawczych. Nie można oczywiście nie uwzględniać faktu, że od pięciu lat funkcjonujemy w reformowanym systemie edukacji. Wprowadzana od 1999 roku reforma przyniosła wiele zmian w strukturze i funkcji polskich szkół, a co się z tym wiąże, także w programach oraz w metodach kontroli i oceny opanowania realizowanego materiału.
Najogólniej ujmując, celem wychowania fizycznego w szkole w duchu reformy winna być systematyczna poprawa aktywności ruchowej dzieci i młodzieży, której niedostatek stwierdzono w licznych badaniach już przed wieloma laty, a zwłaszcza w badaniach prowadzonych w ostatnim dziesięcioleciu pod patronatem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). W tym kontekście wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży należy obecnie postrzegać jako zespół działań prozdrowotnych, które umożliwią młodym populacjom pełny i zdrowy rozwój, lecz także będą podstawą do wyrobienia w nich stylu życia opartego na kulturze fizycznej, we wszystkich okresach ontogenezy.
Jak zauważa wielu autorów – szkolne wychowanie fizyczne to nie tylko stymulator rozwoju, zdrowia i aktywności, ale też zabawa, radość i przyjemność. To także szkoła dzielności, wytrzymałości i wielu innych pozytywnych cech składających się na charakter i postawę życiową, rozwój emocjonalny i intelektualny. Tak rozumiane wychowanie fizyczne w szkole zobowiązuje do traktowania uczniów podmiotowo oraz do kształtowania w nich postaw kreatywnych, we wszelkich formach organizacyjnych szeroko pojętej kultury fizycznej. Warto też pamiętać, jak podkreśla B. Czabański [1995], iż współczesny nauczyciel wychowania fizycznego potrafi nie tylko pięknie ćwiczyć, mądrze mówić, lecz przede wszystkim umie z rozwagą słuchać i pozwala wypowiadać się uczniom.
W opracowaniu w syntetycznym ujęciu przedstawiono wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania fizycznego, a na ich tle metody i zasady nauczania, typy i rodzaje lekcji, przykłady rozkładów materiału i wiele innych zagadnień niezbędnych w całokształcie pedagogicznych poczynań współczesnej szkoły na obecnym etapie jej rozwoju.
Mam nadzieję, że niniejsze opracowanie zostanie przyjęte jako propozycja nowego spojrzenia na miejsce przedmiotu i rolę nauczyciela wychowania fizycznego w systemie edukacyjnym zreformowanej szkoły.


→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Andrzej Malinowski

Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym

71cb824e71e32d9eaa18b13ebdb71e1e.jpg

Zdrowie dorosłego człowieka w znacznej mierze zależy od prawidłowego rozwoju ło­nowego i po urodzeniu, aż do zakończenia procesów wzrastania. Prawidłowym roz­wojem zainteresowani są zatem rodzice, opiekunowie, nauczyciele, lekarze pediatrzy i medycyny szkolnej, higienistki szkolne, nauczyciele wychowania fizycznego. Wiedza o prawidłowym rozwoju w różnym zakresie interesuje zatem niemal wszystkich ludzi — szeregowych obywateli i rządzących. Wiedza o prawidłowym rozwoju pozwala zro­zumieć granice „zdrowia pozytywnego”, granice możliwości polepszenia stanu zdro­wia. Miernikiem tego stanu są bowiem wskaźniki rozwoju odnoszone do norm rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci. Na zmienność stanu rozwoju fizycznego młodego po­kolenia Polaków w przeszłości wpływały wojny, kryzysy ekonomiczne, współcześnie zaś przemiany ustrojowe. Biologia rozwoju człowieka — auksologia — jest podstawą dla wszelkiej wiedzy o biologii rozwoju człowieka, wiedzy, której pewne elementy win­ny posiąść także dzieci, oczywiście stosownie do swego wieku. Wzrost zainteresowań tą dziedziną wiedzy widoczny jest zwłaszcza od połowy XX w. Liczne aspekty kondycji zdrowotnej współczesnych ludzi i populacji ludzkich mają u swego podłoża warunki, w jakich przebiegał ich rozwój.

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Andrzej Malinowski, Józef Tatarczuk, Ryszard Asienkiewicz

Dziecko lubuskie

29-001-734x1024.jpg

Prawidłowy rozwój fizyczny dzieci i młodzieży jest w długim ciągu pokoleń przedmiotem szczególnej troski rodziców i wy­chowawców, a współcześnie również lekarzy, specjalistów wychowania fizycznego – można rzec całego społeczeństwa i sprawujących w nim władzę. Przykładem troski władz w prze­szłości mogą być wypowiedzi Józefa Piłsudskiego, który za­niepokojony złym stanem zdrowia poborowych i kandydatów do szkół oficerskich w latach dwudziestych XX wieku wyrażał troskę o stan biologiczny młodych Polaków.
Władze na ogół deklarują troskę o prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, lecz ich praktyczne działania okazują się niewystarczające. Warto przypomnieć, że kryzysy ekonomicz­ne, wojny, polityka państwa względem wsi w okresie PRL mają swoją dokumentację biologiczną we wskaźnikach rozwoju. Jak pisał znakomity polski antropolog Jan Czekanowski (1930) w swojej książce pt. Zarys antropologii Polski „[…] wzrost osobnika poza momentami natury rasowej jest uwarunkowany oddziaływaniem czynników fizycznych, jak odżywianie, światło, ciepło itd. Składają się one na środowisko, w którym przebiega proces rozwoju. Sposób oddziaływania tych czynników w postaci mniej lub więcej obfitego odżywiania przy większym lub mniejszym wysiłku fizycznym, lepszego lub gorszego mieszkania jest uwarunkowany stanowiskiem społecznym jednostki”.

[…] Monografia nasza nawiązuje do wcześniejszych opraco­wań pod tytułem Dziecko…, które zaproponował A. Malinowski. Pod jego redakcją ukazało się Dziecko poznańskie (1976) oraz Dziecko wielkopolskie (1978), w którym zawarto dane o różni­cach rozwojowych dzieci Poznania, z miast oraz wsi wielkopol­skich. W 1988 roku ukazało się Dziecko pomorskie F. Roż­nowskiego i Dziecko krakowskie M. Chrzanowskiej i współautorów (1983, 1988), które doczekało się już trzeciego wydania w 2002 roku. J. Cieślik i współautorzy (1994) opracowali Dziecko poznańskie ’90, natomiast pod redakcją M. Krawczyń­skiego (2000) ukazało się Dziecko poznańskie 2000. W 1996 roku A. Jopkiewicz opublikował Dziecko kieleckie, które ma kolejne wydanie w 2000 roku. Również w 2000 roku ukazało się Dziecko z regionu kujawsko-pomorskiego w opracowaniu M. Napierały. Dziecko szczecińskie w opracowaniu D. Umiastowskiej i współautorów ukazało się w 2001 roku. Z inicjatywy A. Malinowskiego, J. Grabowskiej opublikowano w 1998 roku monografię Dziecko konińskie, następnie ukazała się w 1998 roku Dziecko łódzkie pod red. A.Malinowskiego i D. Chlebnej-Sokół, który to tytuł jest kontynuowany przez D. Chlebną-Sokół. W 2004 roku ukazało się też opracowanie M. Składa i H. Popławskiej pt. Dziecko wiejskie bialskopodlaskie.

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Ryszard Asienkiewicz, Józef Tatarczuk, Artur Wandycz

Dziecko lubuskie. Poziom rozwoju fizycznego chłopców i dziewcząt w wieku 7-18 lat w świetle wybranych czynników społecznych i środowiskowych. Normy biologiczne

dziecko_lubuskie_28_03-742x1024.jpg

Fenotypowy obraz osobnika w trakcie rozwoju zależy od genotypu, który w sposób bezpośredni i niezmienny determinuje cechy jakościowe, oraz od czynników środowiskowych, które modyfikująco wpływają na cechy ilościowe będące wypadkową oddziaływania czynników endo- i egzogennych (Malinowski, Strzałko 1989; Wolański 2005; Malinowski i wsp. 2014). W Polsce nadal obserwujemy różnice między warstwami społecznymi, które znajdują odzwierciedlenie antropologiczne w gradientach społecznych cech somatycznych i sprawności motorycznej. Transformacja społeczno-gospodarcza w Polsce po 1989 roku charakteryzująca się przejściem od gospodarki centralnie sterowanej do gospodarki rynkowej wyzwala ambiwalentne uczucia. Z jednej strony obserwujemy pozytywne zmiany w sferze pracy, modernizację gospodarki i zmiany w jej strukturze, wprowadzenie postępu technologicznego do przemysłu, rozwój działów wytwarzających środki konsumpcyjne oraz szeroki dostęp do wszelkich dóbr materialnych, natomiast z drugiej strony wzrost bezrobocia, pogłębiającą się pauperyzację społeczeństwa, nasilenie zjawisk patologii społecznej, które prowadzą do zwiększenia zróżnicowania społecznego. Wszystkie te zjawiska niewątpliwie musiały zostawić ślad w przebiegu procesów rozwojowych dzieci i młodzieży. Jak pisze Bielicki i wsp. (2003), w populacji polskiej wszelkie zaobserwowane zróżnicowania międzygrupowe (społeczne) w cechach somatycznych są czystym odbiciem braku jednakowych warunków życia.

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Ryszard Asienkiewicz

Ontogenetyczna zmienność rozwoju fizycznego i motorycznego chłopców i dziewcząt w wieku 5-14 lat (na przykładzie populacji Zielonej Góry)

indeks.jpg

Rozwój fizyczny oraz zdrowie dzieci i młodzieży jest głównym problemem społecznym państwa. Zapewnienie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju w okresach ontogenezy prenatalnej i postnatalnej stanowić będzie o wysokiej wartości biologicznej młodego pokolenia. Stąd też badania auksologiczne progresywnego okresu ontogenezy budzą coraz większe zainteresowanie przedstawicieli nauk biologicznych, medycznych i społecznych, natomiast w zakresie oceny i kontroli rozwoju głównie rodzi­ców, lekarzy, pedagogów i wychowawców. Znajomość tych zagadnień umożliwia optymalne monitorowanie procesami wzrastania i dojrzewania dzieci i młodzieży, a informacje z tego zakresu należą do pozytywnych mierników zdrowia. Dotychczasowe wyniki prac naukowo-badawczych wzboga­cają naszą wiedzę dotyczącą prawidłowości i uwarunkowań procesów wzrastania i rozwoju dzieci głównie w okresach edukacji szkolnej. Z badań J.Cieślika [1979] wiemy, że różne są modele wzrastania i rozwoju dzieci i młodzieży środowisk miejskich, wiejskich, czy też regionów, które modyfikowane czynnikami środowiskowymi ulegają prze­mianom w czasie. Różnice w przebiegu procesów rozwojo­wych między populacjami oraz w ich obrębie zdeterminowa­ne są czynnikami genetycznymi i modyfikowane środowi­skowymi. Oznacza to, że dobre warunki bytowe (żywienie, higiena, opieka lekarska) stymulują rozwój, natomiast gorsze warunki będą hamować genetycznie zdeterminowane moż­liwości rozwojowe osobnika. Klasycznym przykładem deter­minacji genetycznej jest występowanie w obrębie tej samej populacji różnic w procesach wzrastania i rozwoju między chłopcami i dziewczętami. Chłopcy w porównaniu z dziew­czętami charakteryzują się wolniejszym tempem rozwoju przejawiającym się późniejszymi procesami kostnienia, wyrzynaniem się zębów stałych, dojrzewaniem płciowym oraz późniejszym (trwającym około dwóch lat) zakończe­niem procesów wzrastania. Z kolei przykładem wpływu modyfikatorów środowiskowych kształtowanych rozwojem cywilizacji [Malinowski 1977] jest zjawisko trendu sekularne-go (tendencja przemian, zmienność czasowa) w procesach wzrastania i rozwoju, które znajdują odzwierciedlenie w osiąganiu wyższych wartości ostatecznych wymiarów ciała pomiędzy kolejnymi pokoleniami, oraz akceleracji rozwoju, przez co rozumie się przyspieszenie rozwoju biologicznego i dojrzewania, wcześniejsze osiąganie kolejnych etapów rozwoju między pokoleniami (zmian wymiarów, proporcji ciała, tempa i rytmu wzrastania).
Wpływ czynników genetycznego i środowiskowego na procesy wzrastania i rozwoju dzieci i młodzieży przejawiają się występowaniem różnic między poszczególnymi osobni­kami tej samej płci w obrębie każdej populacji. Stąd przed­stawiciele zajmujący się aspektami rozwoju (auksologii) podzielają pogląd o stosowaniu do oceny rozwoju fizyczne­go układów odniesienia właściwych dla regionu kraju, czy też środowiska [Drozdowski 1975, Jopkiewicz 1996]. Są na mapie Polski jeszcze regiony, które nie były w sposób zado­walający objęte badaniami. Do takich należy zaliczyć Ziemię Lubuską leżącą w Zachodniej Polsce z głównym ośrodkiem naukowym w Zielonej Górze. Brak opracowań stał się inspi­racją do podjętych badań.

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Józef Tatarczuk, Andrzej Malinowski, Ryszard Asienkiewicz, Artur Wandycz

Dymorfizm płciowy w morfologii ciała kandydatów i kandydatek wychowania fizycznego

tatarczuk_dymorfizm-730x1024.jpg

Dwupostaciowość organizmów, przejawiająca się zróżnicowaniem morfologicznym, fizjologicznym, psychicznym i społecznym mężczyzn i kobiet, określane mianem „dymorfizm” jest zjawiskiem powszechnie znanym i dla większości cech ulegającym ontogenetycznym wahaniom.
Dymorfizm płciowy jako zjawisko w świecie przyrody budzi zrozumiałe zainteresowanie świata nauki oraz innych dziedzin życia, np. ergonomii, przemysłu odzieżowego, obuwniczego itp. Różnice morfofunkcjonalne między mężczyznami i kobietami wynikają z odmiennych funkcji związanych z przedłużeniem gatunku. Po urodzeniu różnice te są stosunkowo małe, lecz w większości cech już zaznaczone. W procesie ontogenetycznego rozwoju narastają szczególnie silnie w okresie dojrzewania płciowego, a w okresie starości ich wyrazistość zaciera się [Drozdowski 1997]. Odrębność płciowa w budowie kobiet zaznacza się między innymi swoistym typem otłuszczenia, niżej położonym środkiem ciężkości ciała, innymi jego proporcjami, krótszymi dźwigniami. Zróżnicowanie morfologiczne przejawia się przede wszystkim w masie ciała, wymiarach, proporcjach, składzie tkankowym ciała. Wśród licznych opracowań zajmujących się problematyką dymorfizmu płciowego bardzo rzadko podejmowano to zagadnienie w grupach dorosłych mężczyzn i kobiet o identycznej wysokości ciała.
Wśród nielicznych prac należy wymienić opracowanie Gworysa i wsp. [2010; Malinowskiego i wsp. 2012], którzy badali różnice cech antropometrycznych wśród dzieci i młodzieży w wieku 7-18 lat. Obserwacje proporcji ciała w ujęciu dymorficznym reprezentatywnych grup są interesujące nie tylko ze względów teoretycznych, ale przede wszystkim praktycznym. Można spodziewać się, że wyjaśniłyby one miedzy innymi zagadnienia dotyczące zakresu i kierunku zróżnicowania międzypłciowego cech strukturalnych i funkcjonalnych u osobników dorosłych, o identycznej wysokości ciała, ale też dostarczyłyby informacji, czy zawsze kierunek zróżnicowania płciowego badanych cech jest bardziej wyrazisty u mężczyzn. Celem niniejszej monografii jest określenie wielkości dymorfizmu płciowego w morfologii ciała przyszłych studentów wychowania fizycznego w grupach o jednakowej wysokości ciała. [Autorzy]

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Ryszard Asienkiewicz

Humanistic and Social Issues of Physical Education

humanistic.jpg

Zgodnie z etymologią terminu „antropologia”, właściwym przedmiotem tej dyscypliny jest człowiek w jego wszystkich aspektach: społecznym, kulturowym, psychologicznym i fizycznym. Obszary badawcze antropologii dotyczą nie tylko różnorodności, ale przede wszystkich odmienności, rozmaitości człowieka, form jego życia i związków między nimi. Szczególnego znaczenia nabierają badania związane z antropologią pedagogiczną, zajmującą się biologicznymi, kulturowymi i społecznymi aspektami edukacji i wychowania. Jej głównym celem jest transmisja kulturowa w przestrzeni kulturowej człowieka w aspekcie kształcenia (nauczania, edukacji i wychowania), rozwój osobowości, łączność jednostek i grup z kulturą – inkulturacja (edukacja w zakresie wyboru świata idei, wartości, świadomości społecznej, obrzędowości). Jej przedmiotem jest człowiek widziany jako istota zdolna do bycia wychowywanym i kształconym oraz potrzebującym wychowania i kształcenia (edukacji). Wychowanie fizyczne jako jedna ze składowych kultury fizycznej, ukierunkowane jest na kształtowanie i podtrzymywanie wysokiej sprawności fizycznej w jej osobniczym i populacyjnym ujęciu. Przez ruch (jako podstawową formę wychowania fizycznego) wpływa na procesy biologiczne przyczyniając się do podtrzymywania i kształtowania zdrowia społeczeństwa. Szczególne znaczenie ma wychowanie fizyczne w okresie progresywnego rozwoju dzieci i młodzieży, przygotowując młode pokolenie do pełnienia w przyszłości nowych funkcji i ról społecznych. Zawarte w prezentowanej monografii rozdziały, to teksty oryginalne, oparte na badaniach indywidualnych i zespołowych ukazujące szeroki zasięg zainteresowań wyrażający się w całościowym spojrzeniu na człowieka. Mam nadzieję, że zamieszczone w monografii prace będą inspiracją do podejmowania nowych badań auksologicznych w różnych środowiskach związanych z ochroną i promocją zdrowia

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Józef Tatarczuk

Conditions for Biological and Motor Development of Ontogenesis

conditions.jpg

W ostatnim stuleciu obserwujemy nagromadzenie dużej ilości nowej wiedzy w zakresie nauk medycznych, antropologii, antropomotoryki itp. To spowodowało nie tylko znaczące zwiększenie możliwości diagnozowania, ale jednocześnie przyczyniło się do wyłonienia nowych problemów i zadań jakie stoją przed współczesną nauką. Rozwój cywilizacyjny, a szczególnie rozwój różnych technik, uwalnia człowieka od dużego wysiłku fizycznego, zmieniając w zasadniczy sposób środowisko bytowania, a także samego siebie. Współczesny człowiek często zapomina, że jego organizm zaprogramowany został na aktywny styl życia i na przekór swoim potrzebom prowadzi sedynteryjny tryb życia. Związane z tym problemy otyłości, szczególnie dzieci i młodzieży, jako epidemii XXI wieku poruszają w swym opracowaniu L. Cymek i wspł. Kolejne artykuły omawiają badania longitudinalne rozwoju biologicznego dzieci i młodzieży w Polsce (R. Asienkiewicz), a także zjawisko trendu sekularnego w odniesieniu do dzieci i młodzieży zamieszkałej w okolicach Moskwy (M. Negasheva). W kolejnych pracach R. Janiszewska omawia znaczenie długości okresu płodowego dla adaptacji do życia dzieci tuż po urodzeniu i przez pierwsze dwa lata, a M. Kowal i wspł. ustosunkowują się do problemu wpływu wykształcenia rodziców na rozwój biologiczny dzieci od 3 do 9 lat. Celem pracy R. Podstawskiego i wspł. była próba określenia poziomu zdolności siłowych z uwzględnieniem wieku i płci wśród klas 1-3. Z kolei A. Wandycz i wspł. przedstawiają skutki zachwiania biologicznego rytmu dobowego zakłócanego pracą dwuzmianową. Przekrojowy i mocno zróżnicowany charakter powyższych opracowań przybliża różnorodne aspekty omawianej problematyki i stanowi niewątpliwie jego zaletę – gorąco zachęcam do lektury.

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Artur Wandycz, Józef Tatarczuk, Ryszard Asienkiewicz

Uwarunkowania zmian zachodzących w dojrzewaniu biologicznym (płciowym) dziewcząt województwa lubuskiego

tatarczuk_19_09_okladka_do-druku-718x1024.jpg

Okres dojrzewania płciowego ma w życiu człowieka ogromne znaczenie. Jest to ważny etap rozwoju ontogenetycznego, w którym dziecko przeistacza się w osobę dorosłą, a wśród dziewcząt jego oznaką jest pierwsza miesiączka, która uwarunkowana jest wieloma czynnikami. Zwracali na to uwagę liczni autorzy, m.in. Jaczewski, Wolański, Malinowski. To skomplikowany okres w życiu kobiety, który kieruje organizm ku doskonałości i stabilizacji. Czas między dzieciństwem a dorosłością wywiera znaczący wpływ na budowę, wygląd ciała, rozwój motoryki, psychiki, fizjologii i osobowości wraz z całym bogactwem życia emocjonalnego, co dowodzi, że jest to proces złożony i skomplikowany [Jaczewski & Woynarowska 1982]. Pojawienie się pierwszej miesiączki jest istotnym momentem dojrzewania, który zapoczątkowuje cykliczną pracę jajników. Jednym z wcześniejszych objawów dojrzewania u dziewcząt jest wzmożenie wydzielania estrogenów pod wpływem pobudzenia kory nadnercza. Powoduje to u dziewcząt rozwój gruczołów sutkowych. Rozpoczęcie rozwoju zewnętrznych cech płciowych (drugi stopień dojrzewania) ma miejsce o 14 miesięcy wcześniej niż u chłopców.

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Artur Wandycz, Józef Tatarczuk, Ryszard Asienkiewicz

Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersyetu Zielonogórskiego

indeks2.jpg

Celem niniejszego opracowania jest scharakteryzowanie określonych struktur somatycznych i właściwości motorycznych ujmowanych na tle rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego.  W przyrodzie regułą jest cykliczność wielu zjawisk. Po nocach następują dni, zmieniają się pory roku, zimowe chłody przeplatają się z letnimi upałami. Organizmy żywe – w tym również organizmy ludzkie – są dostrojone do zmieniających się regularnie warunków środowiska. Te cykliczne zmiany różnych funkcji fizjologicznych i psychicznych zostały nazwane rytmami biologicznymi. Dzięki nim możemy nie tylko współgrać z otoczeniem, ale także funkcjonować sprawniej, bo naprzemienne fazy obciążenia i odpoczynku pozwalają regenerować siły.

a

→Oficyna Wydawnicza UZ

a


Tomasz Lisicki

Zachowania zdrowotne i sprawność fizyczna studentów

lisicki-719x1024.jpg

W opinii osób podejmujących tę problematykę w swoich pracach, istnieje specyfika odżywiania się młodzieży akademickiej. Wpływ na nią ma wiele czynników, do których należą m.in.: plan zajęć dydaktycznych w uczelni, jej lokalizacja, indywidualne upodobania studiujących, tryb ich życia, jak również oferta i godziny funkcjonowania studenckich stołówek. Sposób żywienia zależny jest również od nawyków ukształtowanych w domu rodzinnym oraz finansowych możliwości studentów. Ponadto zmianie musiał ulec sposób żywienia młodzieży zamieszkującej w domach akademickich i na stancjach spowodowany przede wszystkim zmianą profilu działania lub likwidacją części stołówek studenckich zapewniających całodzienne żywienie oraz koniecznością dostosowania swoich możliwości finansowych do oferty innych placówek zbiorowego żywienia.
W opinii naukowców, w ostatnich dziesięcioleciach w Polsce zachodzą zmiany w strukturze spożywania żywności, zbliżając nasz model żywienia do krajów wysoko rozwiniętych [Gawęcki, Hryniewiecki 2000]. Zatem przynajmniej z tych powodów należałoby obserwować zmiany zachodzące w zwyczajach żywieniowych społeczeństwa, w tym również studentów, aby w miarę istniejących możliwości przeciwdziałać niekorzystnym tendencjom.

a

→ Oficyna Wydawnicza UZ

a


Józef Tatarczuk

Biospołeczne uwarunkowania rozwoju somatycznego i sprawność motoryczna wybranych grup młodzieży akademickiej

a

Biblioteka UZ

a


Andrzej Malinowski, Józef Tatarczuk, Ryszard Asienkiewicz

Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii

a

→Biblioteka UZ

a


Andrzej Malinowski, Ryszard Asienkiewicz

Anatomia funkcjonalna człowieka. Schematy do ćwiczeń

Ćwiczenia z anatomii człowieka należą do trudnych zajęć dydaktycznych. Studiowanie anatomii winno bowiem opierać się na materiałach prosektoryjnych, których brak jest nawet odczuwalny w kształceniu medycznym. Student wychowania fizycznego winien zapoznać się głównie z narządem ruchu i podstawami innych układów. Dlatego dużą pomoc w uczeniu się stanowią podręczniki, zwłaszcza atlasy. Przy pomocy tych ostatnich można w ćwiczeniach, czy w trakcie zadań wypełnić schematy i tą drogą poznać tajniki budowy ciała człowieka. W ciągu ostatniego półwiecza schematy takie opracowywało wielu autorów. Ich stopień szczegółowości w zależności od przeznaczenia dla studentów np. biologii, czy wychowania fizycznego jest zróżnicowany. Sądzimy, że nasza propozycja schematów przeznaczonych dla studentów Wychowania Fizycznego, Wychowania Wczesnoszkolnego z Wychowaniem Fizycznym korzysta z dotychczasowego dorobku poprzedników

a

→Oficyna Wydawnicza UZ

a


Andrzej Malinowski, Józef Tatarczuk, Ryszard Asienkiewicz

Ontogeneza i promocja zdrowia w aspektach medycyny, antropologii i wychowania fizycznego

3723300267830.jpg

a

→Biblioteka UZ

a


Józef Tatarczuk, Ryszard Asienkiewicz, Ewa Skorupka

Ontogeneza i promocja zdrowia w aspektach medycyny, antropologii i wychowania fizycznego

3723300267817.jpg

a

→Biblioteka UZ

a


Ryszard Asienkiewicz, Ewa Skorupka, Józef Tatarczuk

Ontogeneza i promocja zdrowia w aspektach medycyny, antropologii i wychowania fizycznego

ontogeneza-i-promocja-zdrowia_8548.jpg

a

→Biblioteka UZ

a

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18