W dniu 17.12.2024 w barokowym Dworze w Zielonej Górze-Ochli odbyła się polsko-niemiecka konferencja, której temat, inspirowany tegoroczną ideą Europejskich Dni Dziedzictwa, brzmiał "ŁĄCZY NAS DZIEDZICTWO. SZLAKI-SIECI-POŁĄCZENIA." Podczas spotkania poruszono zagadnienia związane z „Małymi Ojczyznami” oraz poczuciem więzi z miejscem naszego urodzenia lub zamieszkania, jego lokalną historią i tradycjami w kontekście specyfiki pogranicza. Omówiono także konieczność szczególnej troski o dziedzictwo kulturowe, zarówno to utracone, jak i nabyte.
W trakcie konferencji pracownik Katedry Turystyki i Rekreacji mgr Grzegorz Szalpuk wygłosił referat pt. „Szanse i możliwości rozwoju produktów turystycznych polsko-niemieckiego pogranicza”. Jest to kluczowy temat w kontekście położenia województwa lubuskiego. Produkt turystyczny to kompleksowa oferta, która łączy atrakcje, usługi i doświadczenia, aby spełniać oczekiwania osób podróżujących. Jego podstawą są elementy takie jak wyjątkowe miejsca, kultura, historia czy naturalne piękno regionu. Towarzyszą im usługi, takie jak noclegi, gastronomia czy transport, które zapewniają wygodę i komfort podczas podróży. Istotnym aspektem produktu turystycznego jest jego niematerialność – to emocje, wspomnienia i unikalne wrażenia, które pozostają z turystą na długo po zakończeniu wyjazdu. Odpowiednio zaprojektowany produkt turystyczny wspiera rozwój regionu, przyciągając turystów i zwiększając zainteresowanie danym miejscem. Stanowi również znaczący element budowania tożsamości destynacji, podkreślając jej unikalne cechy i wyróżniki. W efekcie staje się nie tylko źródłem dochodu, ale także nośnikiem kultury i tradycji lokalnej społeczności. Turystyka oparta na dobrze zdefiniowanym produkcie to inwestycja w przyszłość – tworzy nowe możliwości zarówno dla turystów, jak i dla mieszkańców odwiedzanych miejsc, a także szansa na odkrycie piękna świata w pełni jego różnorodności.