Aktualności

Konferencja z cyklu "Region w dialogu. Zintegrowane badania nad Ziemią Lubuską. Ziemia Lubuska jako przedmiot badań. Rekonesans i zarys nowych perspektyw badawczych"

30.05.2023
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

W dniach 24-25 maja 2023 w Zielonej Górze odbyła się pierwsza konferencja z cyklu "Region w dialogu. Zintegrowane badania nad Ziemią Lubuską. Ziemia Lubuska jako przedmiot badań. Rekonesans i zarys nowych perspektyw badawczych" organizowana przez Lubuskie Towarzystwo Naukowe. Obrady odbyły się w budynku Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Celem konferencji był całościowy przegląd dotychczasowych dokonań w tym zakresie oraz wyznaczenie nowych kierunków badawczych. Analizie poddano ocenę dorobku badań regionalistycznych prowadzonych w obrębie poszczególnych dyscyplin; możliwości wyodrębnienia nowych pól i problemów badawczych; skonfrontowania różnych ujęć regionalistycznych oraz zainicjowanie interdyscyplinarnego dialogu w postaci regionalnych badań transgranicznych.

Instytut Sportu, Turystyki i Żywienia reprezentowali dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ oraz dr Agnieszka Gandecka.

Prof. dr hab. Ryszard Asienkiewicz przedstawił wystąpienie pod tytułem „Budowa ciała uczniów w wieku 7-18 lat a wielkość zamieszkiwanego środowiska. Tendencje zmian”. Celem referatu była analiza budowy ciała chłopców i dziewcząt województwa lubuskiego oraz ukazanie tendencji zmian w latach 2002-2017. Materiał został zebrany w latach 2015-2017 wśród 11760 uczniów w wieku 7-18 lat (5680 chłopców i 6080 dziewcząt) w wybranych losowo szkołach podstawowych i gimnazjalnych województwa lubuskiego. Na podstawie pomiarów wysokości i masy ciała (metoda antropometryczna) wyliczono wskaźnik wagowo-wzrostowy BMI, którego indywidualne wartości skategoryzowano. Informacje dotyczące wielkości zamieszkiwanego środowiska (wieś, małe miasto, miasto średniej wielkości) zebrano metodą sondażu diagnostycznego. Materiał poddano opracowaniu statystycznemu z wykorzystaniem programu Microsoft Excel 2010 i Statistica 10.0. Wyniki odniesiono porównawczo do badań z lat 2002-2003. Na podstawie standaryzowanej wielkości wskaźnika BMI, przeciętnie najtęższą budową ciała wyróżniają się chłopcy zamieszkujący miasta średniej wielkości oraz dziewczęta ze środowisk wiejskich. Co czwarty chłopiec (24,93 %) i co ósma z dziewcząt (11,86 %) ma nadwagę. Otyłość stwierdzono wśród 2,90 %, chłopców i 1,79 % dziewcząt. Pierwszy stopień niedowagi charakteryzuje 7,11 % całej populacji uczniów (w tym 4,07% chłopców i 9,95 % dziewcząt). Drugi stopień niedowagi odnotowano wśród 1,71 % ogółu badanych (w tym 0,90 % chłopców i 2,47 % dziewcząt). Anoreksja występuje u 0,67 % populacji chłopców i 1,25 % dziewcząt. Porównawczo do badań populacji dzieci i młodzieży Ziemi Lubuskiej z lat 2002-2003, odnotowano zmniejszenie liczby uczniów z prawidłowymi proporcjami budowy ciała i niedowagą, natomiast niepokojący wzrost z nadwagą i otyłością.

Tematem wystąpienia dr. Agnieszki Gandeckiej, pod tytułem „Lubuskie (nie)warte zachodu. O wizerunku, potencjale i marce turystycznej regionu”, była refleksja dotycząca rozpoznawalności województwa lubuskiego na mapie turystycznej Polski. Turystyka jest branżą o znacznym stopniu czułości na uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne regulujące jej kondycję. Pandemia SARS-CoV-2 skutkowała - według danych UNWTO (Światowej Organizacji Turystyki) – globalnym spadkiem liczby przyjazdów międzynarodowych aż o 74% w roku 2020 w stosunku do roku 2019. Sytuacja ulega systematycznej poprawie, bowiem kolejny raport UNWTO wskazuje, że liczba osób podróżujących po świecie pomiędzy styczniem a lipcem 2022 r. była wprawdzie o 57% niższa wobec podobnego okresu w roku 2019, jednak w okresie styczeń-lipiec 2022 liczba turystów na całym świecie wzrosła o 172% więcej aniżeli w analogicznym okresie roku 2021. Rozpoczyna się więc nowe otwarcie w turystyce, którego wskaźnikiem jest zaostrzanie się rywalizacji między krajami, regionami i miejscowościami o zajęcie rozpoznawalnej pozycji na turystycznej mapie świata. Na wielkość ruchu turystycznego wpływają takie elementy jak lokalizacja, atrakcyjność walorów turystycznych czy stan i struktura infrastruktury turystycznej, ale również wizerunek regionu kreowany przez właściwe podmioty polityki turystycznej. Wizerunek miejsc jest kluczowy w kształtowaniu strategii i narzędzi marketingowych.

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18